martes, 20 de septiembre de 2016

POETA HUMBERTO PINEDO MENDOZA EN ALEMAN


Humberto Pinedo


fontsize_dec

100%

fontsize_inc
 Mei 13, 2016 Jet Brandes H 0 6
Humberto Mendoza Honorato Pinedo is een historicus, dichter en journalist Peruaanse, ontwikkelaar van een unieke poëtische visie in zijn land. Publiceerde in 1968 vraagtekens bij de Braziliaanse visuele concretisme gewoon om meer belang te hechten aan de sociale inhoud, maar gesynthetiseerd in zijn verzen hij 'concrete poëzie ". Zoals ook schrijft hij geschiedenis boeken Gezichten en Callao sporen en de geschiedenis van San Miguel op zoek naar de culturele identiteit van de mensen te versterken. Als journalist hij artikelen heeft geschreven verhoor een grote sociale inhoud aan het sociale systeem door discriminerend.

Biografie

Pinedo Honorato zoon van Salinas en Maria Luisa Mendoza, begon zijn middelbare schoolopleiding aan het Colegio Alfonso Ugarte van San Isidro. Het behoort tot de poëtische generatie van 1970. Zijn liefde voor literatuur, onderwijs, geschiedenis en journalistiek komt voor in de adolescentie. Hij studeerde aan de Nationale Universiteit van San Marcos tot 2002.
Blinkt uit in zijn dag voor zijn iconoclastische geest in de literatuur haar stijl van de poëzie met de sociale gevoeligheid. De kritische Abelardo Oquendo van de zondag van de "Trade" van 1973 zou ons vertellen dat gedichten van Humberto Pinedo geraakt en die worden gescheiden door pauzes en waar de angst, isolatie en woede herhaald. Hij vervolgde zijn humanistische wegen en leerde de cursus in IE PPFFRRHH Simon Bolivar Palomino - Lima in 2004 tot heden.

Het begin

Het begon in 1972 op het Congres van Dichters van Jauja georganiseerd door historicus Juan Jose Vega. Het werd voor het eerst opgenomen in het literaire tijdschrift 'La Cantuta "in 1973 Guzmán y Valle Universiteit. Dan beton gedichten verschenen in het cultureel supplement van "Garcilaso" dagelijks "Oog" in 1972 en 1976 in het supplement "Estampa" in de krant "Express", en besloot om te publiceren in het tijdschrift "Hey". Waar het een culturele sluipschutter van zijn kritische onafhankelijkheid voor een grotere participatie van de bevolking. Lees zijn brieven van protest van 1969-1975 in het Journal of Francisco Igartua waarbij verschillende veranderingen die zich voordoen in het cultuurbeleid. Discussie met José Miguel Oviedo en Winston Oriillo over "Hey" en de krant "Ojo" 1973.

Literaire Gleba

Samen met de dichter Jorge Ovidio Vega vertegenwoordigde een literaire beweging genaamd "Continuous realisme" en "Beton realisme". Een Pinedo Humberto staat bekend als "concreet dichter" sinds 1972. Ze opgelegd uit het tijdschrift "Literaire Gleba" een nieuwe literaire stijl. Het is in het Gleba Literaire N-3, waarin een overzicht van de soorten van de literaire en culturele pauzes. Volgens sommige critici was het erg origineel voor die tijd gebruik van archaïsmen, het breken van de taal en het aanraken van de onmiddellijke werkelijkheid als getuige. Misschien is hij sterk beïnvloed door Huidobro, Vallejo, Paz. Dat zegt de criticus Augusto Tamayo Vargas. Is het moment waarop "Gleba Literaire" pauzes en "Zero Hour" is gecreëerd elk in verschillende posities. In "Gleba" scheuren het werd gemaakt tegen populistische pamflet literatuur, op zoek naar andere manieren om te communiceren in "Zero Hour" literaire break tegen alle Peruaanse schrijvers ontstond, het redden van de bijdrage van César Vallejo en Javier Heraud.

Andere activiteiten

Hij heeft gewerkt als journalist in de krant "Express" en "Extra" van 1975-1984 en de krant "El Faro" Callao in 1994, in het tijdschrift "Oriental", "Nieuwe Callao", "Nieuw rapport", "De vloedgolf "en vandaag in het tijdschrift" Druk Ancash ". Hij leerde journalistiek aan de Graduate School of Journalism Bauzate en Jaime Meza. De betekenis is dat in de meeste van de media was een cultureel columnist en schrijver. Hij nam deel aan verschillende congressen van de schrijvers in 1972 in Jauja in 1978 in Tingo Maria in 1975 op het Congres van schrijvers van Venezuela. Toen in literaire evenementen die door het huis van de dichter in Peru. Hij was voorzitter van het Huis van de Dichter van Callao in 1987 op zoek naar meer kansen geven aan jonge schrijvers.

Werken

Hij heeft gepubliceerd:
  • Olga liefdevolle;
  • Topus;
  • Waakzaam;
  • Gezichten en Sporen van Callao;
  • Convulsie;
  • Het verhaal van San Miguel;
  • Ik deed niets! Op de Peruaanse eigenaardigheid;
Het is opgenomen in de literaire tijdschriften 'Mabu "," Harawi "," La Cantuta "," Girangora "," schiereiland "," Turtle Equestrian "en de zondag supplement van de krant" El Comercio "in 1973 en" Oog " zoals in de geschiedenis boek "El Callao voor beginners" in 2006. Hij is opgenomen in het 2O bloemlezingen van poëzie, korte verhalen en essays in de redactionele "liefhebbers" van José Peña Beltran. Ook interviewde hij intellectuelen in het tv-programma "Gezichten van Cultuur" in Johannes 19 tot 2011. Het is al Specialist van Cultuur van het Ministerie van Onderwijs in Callao 2005.Incluido in literaire blogs "Noble Katerba" " literaire Villa "," Chim Pum Callao "en de Gemeentelijke Bibliotheek van San Luis. Op Youtube is opgenomen in een selectie van chalacos dichters en de geschiedenis van San Miguel. Zoals ook gepubliceerd haar een cd van dichters chalacos Callao Region 2008.
Op dezelfde manier zijn ze opgenomen zijn literaire reacties Letralia 257-Venezuela-Venezolaanse Portal 12/03/22 poëzie en beelden van Concrete Gedichten Blog Ontdek Laatste info Washington op 5 april 2012. Zijn opmerkingen ook beschouwd in het tijdschrift van de Vereniging Chileense Cultuur in 2011.

Onderzoek hun werken

Humberto Pinedo is bestudeerd door literaire critici Augusto Tamayo Vargas, Caesar Toro Montalvo, Jezus Cabel, Jose Beltran Peña, Leoncio Luque Ccota waar ze concluderen dat Humberto Pinedo wordt beïnvloed door de dichters van de Spaanse Gouden Eeuw, beton experimentalisme Braziliaanse en sociale kracht Vallejo. Augusto Tamayo Vargas kritiek in zijn boek van de Peruaanse literatuur voegen Peruanen ook gebruikt archaïsmen om beter uitdrukking te geven aan zijn lijnen tint. "Ik portemonnee mijn voorhoofd en ik niet lopen" of "Voor gentleman idyllische puinhoop belediging voor vossen bureaucraten". Carlos Zuniga zegt van zijn boek "Olga Loving" dat is een essentieel bloemlezing van gedichten beleden diepe liefde met zijn eerste vrouw Olga Vigo. Leoncio Luque Ccota plaats verwijst naar "inbeslagneming" getuigt van de vitale en existentiële tijd van subversie Peru van 1980 tot 2000. Als Caesar Toro Montalvo geldt ook met betrekking tot zijn boek "topus" "Humberto Pinedo speelt een betonnen realisme compromisloze experimentalisme op zoek naar betekenis van de woorden en de auditieve ritme te geven voor een betere communicatie met de lezer over hun geschiedenis boeken "Gezichten en sporen Callao", zegt de criticus Mario Aragón is een historisch document van grote waarde voor studenten chalacos.

Recente artikelen

  • "Latijns-Amerikaanse poëzie of gedichten alluviale"
  • "'Suicide Sub 21' en sociaal zelfvertrouwen"
  • "Eros en Thanatos. Profetie of trance "
  • "De 'Suicide 89' of een provocerende symbiose"
  • "De Lima: Realities en vergoedingen"
  • "Onderwijs - Ouders doen hun kinderen sobreprotegían"
  • "'Asu Mare' drama van de kleine Peruaanse bourgeoisie"
  • "De psychopathologie van Lima en de Peruaanse tv"
  • "Peru. Mensen van kansen en frustraties"
  • "De cyber games en onderwijs in Peru"
  • "Manuel Scorza en Jaime Guadalupe. Twee eeuwige bliksem"
  • "Paradise Lost Lorgio Guibovich"
  • "Leoncio Luque en de 'Gouden Cope'"
  • "De Peruaanse onderwijs: een grote scam '"
  • "Het verminderen van ondervoeding bij kinderen in Peru"
  • "De oneerbiedigheid van het tijdschrift" Olandina "# 37 en zijn tijd"
  • "De aurora borealis Moreno Ravelo"
  • "Racisme in Peru. De Cholo dat de 'Cholo' cholea"

No hay comentarios:

Publicar un comentario